الجزء الاول لتفسير الوصية
للانبا اغريغوريوس اسقف عام
للدراسات العلياالاهوتيةواثقافية القبطية
والبحث العلمى
احنا كلنا بنتكلم فى اكرم اباك وامك لكى تطول ايام حياتك على الارض التى يعطيك الرب الهك
مفهووم الاكرام اوسع من مفهوم الطاعة00
هذة الوصية الخامسة التى تتطلب من الابناء ان يكرموا ابائهم
وامهاتهم ولاحظوا دقة المطلوب فى كلمة اكرمعلشان فى المفهوم اللى بيتبادرفى اذهان الناس
ان اكرم هنا معناها الطاعةمقلش الكتاب المقدس كداقال اكرم فاكرام الاب والامليس مجرد طاعة
الطاعة ممكن ان تدخل فى هذا المفهوم لكن الاكرام شىء اشمل واوسعمن مفهوم الطاعة
وممكن الطاعة تفهم بالمعنى المحدود بالنسبة للاطفاللان الطفل ليس لة علم او معرفة او ادراك واسع
فلا بد ان يخضع لراى الاب والام
لكن ما قولنا بالنسبة للانسان الكبير الذى اصبح فى سن التعقل ويكون لة اب وام وممكن فى نفس الوقت
الاب والام الاب والام يفقد صفاء عقلةفى سن الكبر فهل يبقى مفهوم الطاعة هنا زى بالنسبة للاطفال
طبعا لا تغير الوضع لان الانسان دا كبر وبقى لة عقل
ولة ادراكات فى بعض الاحيان تزيد على ادراكات الاب والام
مثل بعض الاشخاص اللى بيوصلوا فى المحيط الاجتماعى الى درجة عالية يغنى هنا مثلا نضرب مثلا
ممكن رئيس جمهورية او بطريرك يعنى سواء كان من الناحية الدينية او من الناحية الملكية
يكون لة اب او ام عايش فهل يعنى هنا يتطلب من رئيس الجمهورية ان يطيع اباة او امة او هل يطلب من البطريرك ان يطيع اباة الجسدى او امة
ولنفرض ان ابوة او امة طلبا الية امرا يتعارض مع مسئوليتة كبطريرك او كرئيس للجمهورية
هنا فى هذة الحالة لابد ان يتغير فهنا الكتاب المقدس مقلش اطع اباك ممكن مفهوم الطاعة يدخل فى جزء من القضية الكبرى وهو الاكرام انا بقول هذا الكلام بس تنبيها لئلا يسيطر على اذهاننا الاكرام هنا بمعنى الطاعة
الطاعة جزء من عملية الاكرام
كلمة اكرام كلمة اوشمل واوسع من مفهوم الطاعة
اكرم اباك وامك يعنى لما يكون الانسان سنة 60 سنة ولة اب يكرمة هنا يبقى يبقى مفهوم الاكرام شوف معناة اية اية يكون اوسع من مفهوم الطاعة
ولما يكون انسان وصل الى مركز عالى ومنصب اجتماعى كبير او دينى ويكون لة اب وام هل يلتزم بالشريعة نعم يكرم اباة وامة انما هنا قد لايكون الاكرام يدخل فية الطاعة بالعكس دا السيد المسيح قال للرسل
لا تدعوا لكم ابا على الارض يعنى اية دى النقطة اللى بيسيئوا فهمها اخوانا البروتوستانت لاتدعوا لكم ابا على الارض يعنى الواحد ميقلش لابوة ابى اذا كان مثلا رسول او بطريرك او اسقف او كان او ما الى ذلك لا المعنى مش كدا
الكلام دا موجة اولا للاباء الرسل لا نخلط ابدا فى المفاهيم فهذا الكلام موجة الى الرسل مش لكافة الشعب
ولا لكافة الناس انما للرسل لية لان معلمكم واحد
هو المسيح عشان يخلى المرجع بتاع الاباء
الرسل مهواش ابوه وامه فى الجسد فى التعليم وفى القياده هنا لايلجأ الى ابيه وامه انما يرجع الى ارادة الاب السماوى لان ممكن جدا يكون ابوه وامه فى هذه الحاله بعيدين جدا عن الصواب